Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου 2008

Ο «ιδανικός τουρίστας» υπάρχει και μας έχει επισκεφτεί, όμως...

Aναρωτηθήκατε ποτέ τί μπορούμε να κάνουμε ώστε να δώσουμε χρώμα και παράδοση στα μαγαζιά της Πόλις και της υπαίθρου? Φαντάζομαι πως κάποιους θα έχει απασχολήσει αυτό το ερώτημα... Δε γνωρίζω όμως αν αυτοί που αναρωτηθήκαν, είχαν και την εμπνευσμένη απάντηση... Iδιαίτερα οι ιθύνοντες. (Ξέρω ότι υπάρχει κάποια επιτροπή που απασχολείτε και με την αισθητική εικόνα της πόλης. Δεν ξέρω όμως, πως ονομάζετε ούτε από ποιους αποτελείτε, ούτε αν οι συμμετέχοντες έχουν νομικά, δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης...)
Εδώ, κάνω μερικές σκέψεις και θα ήθελα να τις μοιρασθώ... με εσάς, που έχετε είδη κάποια επιχείρηση ...αλλά και με εσάς που θέλετε τώρα να τη «στήσετε».

Γνωρίζετε είδη ότι, η επιχείρηση σας, διαθέτει «πρόσοψη», απαιτεί «όνομα» και χρειάζεται «ταμπέλα - πινακίδα»... Αυτό το τρίπτυχο ας το ονομάσουμε «εξωτερική εικόνα»!
Η «εσωτερική εικόνα» είναι το «διαμορφωμένο περιβάλλον», η διακόσμηση δηλαδή και οι προσφερώμενες υπηρεσίες ή τα προϊόντα! Αυτό είναι το «εσωτερικό πρόσωπο» της επιχείρησης σας. (Προς το παρών δε θέλω να ασχοληθούμε με την «διαφήμιση»... που και αυτό είναι ένα άλλο απαραίτητο «πρόσωπο»...)

Κατ’ αρχή ... γνωρίζεται ότι η «εικόνα» της επιχείρησης σας (εσωτερική ή εξωτερική) είναι ουσιαστική και παίζει σημαντικό ρόλο στο να σας φέρει κέρδος. Iδιαίτερα οι επιχειρήσεις που έχουν σχέση με τον τουρισμό θα πρέπει να επενδύσουν στην «εικόνα» τους για να θέλξουν ένα τουρίστα με ποιότητα, διατεθειμένο να αφήσει τα χρήματά του σε αυτές.
Kατά δεύτερο... και κυριότερο... η εικόνα και η λειτουργία της επιχείρησης σας παίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της «γενικής εικόνας» του νησιού μας. Η καλή γενική εικόνα του νησιού είναι αυτή που θα φέρει αυριανούς τουρίστες στο τόπο ... και νέους πελάτες στην επιχείρηση σας... Και «καλή εικόνα» είναι αυτή που είναι «συνεπής» με την ιστορία, τον πολιτισμό και τη γενικότερη κουλτούρα του τόπου μας. Ας δούμε τί θέλουμε να προβάλουμε

Αναζητούμε να προβάλουμε ένα «πρόσωπο - εικόνα» που να ταυτίζετε με αυτό που αναζητούν οι «καλοί Τουρίστες» που έρχονται στην Κέρκυρα.
Δε μιλάμε για τους «κακούς» τουρίστες που έρχονται στο νησί χωρίς να γνωρίζουν την ιστορία και την κουλτούρα του ...ούτε για τους «θορυβώδεις» νεαρούς που έρχονται μόνο για το φτηνό ποτό... ούτε γι’ αυτούς που κλίνονται σε ένα ξενοδοχείο και απλώς περιμένουν, δίπλα στην πισίνα, πότε θα επιστρέψουν και πάλι στην χώρα τους... Αν και αυτοί είναι πάρα πολλοί... και θα ήταν προς όφελός μας να μπορούσαμε να τους κάνουμε να ενδιαφερθούν, για τα «άξια λόγου» του τόπου μας... Αρκεί να μπορούσαμε να τους τα δείξουμε!

Mιλάμε για τον «τουρίστα - πρότυπο» που θέλουμε να προσελκύσουμε.
Aλήθεια, έχει σκιαγραφήσει κάποιος υπεύθυνος, ποτέ, το «προφίλ» αυτού του «νέου τύπου» τουρίστας που θέλουμε να προσελκύσουμε..? Να είστε σίγουροι ότι αυτός ο «ιδανικός τουρίστας» υπάρχει και μας έχει επισκεφτεί... φοβάμαι όμως ότι, (για να είμαι επιεικής) μάλλον κάποιες φορές, θα έφυγε απογοητευμένος από το νησί μας.
Ας τον αναζητήσουμε, λοιπόν...

Αναζητούμε τον ξένο φίλο - επισκέπτη που θέλει να περάσει τις λίγες ημέρες των διακοπών του, με ποιότητα στον τόπο μας. Έχει πληρώσει πολλά και έχει στερηθεί ακόμα περισσότερα για να μπορεί να κάνει διακοπές (αυτός και η οικογένεια του) και γι’ αυτό δε θα πρέπει να τον απογοητεύσουμε.

Ο επιθυμητός ξένο φίλος - επισκέπτης μας... γνωρίζει, ή, θέλει να γνωρίσει, την ιστορία του τόπου που επισκέπτεται. Aναζητά το τοπικό χρώμα και την τοπική παράδοση. Αγαπά τους παραδοσιακούς οικισμούς... ψάχνει τους ντόπιους καλλιτέχνες και αναζητά αντιπροσωπεύτηκα αναμνηστικά ποιότητας. Αδημονεί να γευτεί τοπικές σπεσιαλιτέ και να γνωρίσει τοπικά προϊόντα... Ενδιαφέρετε για το περιβάλλον, για την οικολογία, τη χλωρίδα, την πανίδα, και το περπάτημα στα παλιά μονοπάτια...

Ο ξένο φίλος - επισκέπτης μας, δεν αναζητά μόνο το έθνικ και το φολκλόρ... θέλει και κάτι παραπάνω! Θέλει να έρθει, πραγματικά, σε επαφή με τον τόπο, τη φύση, την ιστορία και την παράδοση του νησιού... θέλει να γνωρίσει τους αληθινούς ανθρώπους αυτού του τόπου. Θέλει να ζήση, με ποιότητα, στιγμές διαφορετικές από αυτές που ζει, στην καθημερινότητά του, στη χώρα του. Θέλει να βρει εδώ, αυτό το «διαφορετικό» που δε θα βρει ποτέ ξανά και πουθενά, σε έναν άλλο τόπο διακοπών..
Με λίγα λόγια, αναζητά «διακοπές με ταυτότητα»! ...και εμείς θα πρέπει να του προσφέρουμε πλουσιοπάροχα αυτό που ζητά... γιατί το έχουμε!

Μετά από αυτή την οικονομική τουριστική κρίσι που βιώνουμε, καταλαβαίνουμε πολύ καλά, πως το προβαλλόμενο «τουριστικό προϊών», δεν πρέπει να υποβαθμίζει το παρόν και να υποθηκεύει το μέλλον μας... ούτε να κλέβει χρήματα από την τσέπη μας και να τα προσφέρει πλουσιοπάροχα στους ανταγωνιστές μας!
Εν όψη, ότι, οι απέναντι ανατολικές ακτές του Ιονίου και της Aδριατικής αναπτύσσονται αλματωδώς...θα πρέπει να αποφασίσουμε να κάνουμε κάποια ουσιώδη διορθωτικά βήματα... Ξεκινώντας φυσικά με την καλυτέρευση το σημερινών τουριστικών υπηρεσιών μας... κυρίως εντοπίζοντας τα σημεία που μας προσβάλουν και μας ζημιώνουν.

Σαν πρώτο, θα πρέπει να διορθώσουμε την εικόνα που θέλουμε να προβάλουμε προς τα έξω. Τα καταστήματα και η επιχειρήσεις του Νησιού, μπορούν και πρέπει να συμβάλουν στη διαμόρφωση αυτής της γενικότερης τουριστική εικόνας.
Το σημαντικό είναι να παύσουμε να σκεπτόμαστε και να ενεργούμε με γνώμονα «όλα για το πρόσκαιρο κέρδος μέσο του τουρισμού»... (γιατί αυτό είναι που μας οδήγησε μεν, στο παρελθόν, στην πρόσκαιρη «ευημερία»... αλλά ήταν το πρώτο σκαλοπάτι προς τη σημερινή οικονομική δυσπραγία και τη τουριστική υποβάθμιση μας) ...Θα πρέπει να ενεργούμε με το σκεπτικό ότι ...ο Τουρισμός είναι το μέσο για την καλυτέρεψη μεν, του βιοτικού μας επιπέδου... αλλά είναι και ο δρόμος που μας οδηγεί στο να βιώσουμε, με μία άλλη ποιοτικά, την καθημερινότητά μας σε αυτή την Πόλη... Είναι ο μοναδικός τρόπος να επενδύσουμε πολιτιστικά στο μέλλον μας. Δε θέλουμε να ξεπουλήσουμε τα πάντα... ούτε να μετατραπούμε σε γκαρσόνια των ξένων... θέλουμε να προβάλουμε τον πολιτισμό μας, να δώσουμε τη δυνατότητα να τον γνωρίσουν και να τον σεβαστούν οι ξένοι φίλοι μας... να μας επιλέξουν... να μας επισκεφτούν... και να αφήσουν, με δίκαιο αντίκρισμα, τα χρήματα τους, ΕΔΩ... και όχι αλλού!

Το γενικό «λίφτινγκ» της πόλις.
Σίγουρα αυτό χρειάζεται και είναι απαραίτητο... Λίγο μακροχρόνιο σαν σχέδιο, όχι όμως ανέφικτο. Πάντα όμως ανταποδίδει και επιβραβεύει την πόλη που θα το τολμήσει! Έχουμε συγκεκριμένα - πετυχημένα «Ελληνικά» παραδείγματα. Θα σας αναφέρω δύο από αυτά...

Η περιοχή της «Πλάκας»
Από τα πρώτα μεταπολιτευτικά χρόνια, η περιοχή της «Πλάκας», κάτω από την Ακρόπολη των Αθηνών ...υπέστη ένα τέτοιο σωτήριο «λίφτινγκ»! Οι άπυρες κεραίες τηλεοράσεως κατεβείκανε ή ελαχιστοποιήθηκαν, οι τρισάθλιες φωτεινές επιγραφές καταργήθηκαν, τα εναέρια καλώδια συμμαζεύτηκαν, οι σωλήνες υδρεύσεις και αποχετεύσεις καλύφτηκαν... και η περιοχή άρχισε να παίρνει επιτέλους ένα τοπικό τουριστικό χρώμα ξεχωριστό. Η ποιότητα αυτή προσέλκυσε και άλλους επενδυτές... αγοράσθηκαν τα παλιά σπίτια, ανακαινίσθηκαν, καινούργιες κερδοφόρες επιχειρήσεις στήθηκαν... και αυτή τη στιγμή η «Πλάκα» είναι ένα από τα ισχυρότερα τουριστικά χαρτιά των Αθηνών!

Η περιοχή του «Ψειρή».
Το ίδιο έγινε σε μία περιοχή που ήταν τελείως υποβαθμισμένη, στέκι περιθωριακών, με εγκαταλελειμμένα ετοιμόρροπα κτήρια, με βρόμικους και επικίνδυνους (τότε) δρόμους... Aναφέρομαι για την περιοχή του «Ψειρή». Όσοι την είχαν επισκεφτεί παλαιότερα και την ξανά επισκεφτήκαν πρόσφατα... σίγουρα δε θα την αναγνώρισαν. Τα πιο χαρακτηριστικά σύγχρονα στέκια με «αυθεντικό» χρώμα της «παλιάς Αθήνας», με «λαϊκά» μαγαζιά πολυτελείας αλλά και για όλα τα γούστα και τα πορτοφόλια... ξεφύτρωσαν παντού. Μουσικά στέκια και «κομπανίες» ταβέρνες - μεζεδοπωλεία, καφέ και μπαρ ποιότητας... θέατρα και κάθε είδους κατάστημα λειτουργούν σήμερα στην περιοχή. Του «Ψειρή», με τα αναστηλωμένα νεοκλασικά του, έχει γίνει μία από τις πιο αγαπητές συνοικίες διασκέδασης των Aθηναίων και πόλος έλξεις για χιλιάδες ξένους φίλους επισκέπτες μας!

Το γενικό «λίφτινγκ», αυτών των περιοχών, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εικόνα τους... όμως... εξίσου σημαντικό χαρακτηριστικό γνώρισμα ήταν και η υιοθέτηση μιας «τοπικής προβαλλόμενης εικόνας» εκ μέρους όλων των νέων επιχειρήσεων σε αυτές τις περιοχές!
Το ΟΝΟΜΑ, η ΤΑΜΠΕΛΑ, η ΔIAKOΣMHΣH... και η «ΕΘΝΙΚH ή ΤΟΠΙΚΗ ταυτότητα» των προσφερωμένων υπηρεσιών... έπαιξε το σημαντικότερο ρόλο.

«Αισθητική επιτροπή» ?
Φυσικά δε μιλάμε για την «ποιότητα των υλικών», ή για τις τιμές»... (αυτό είναι θέμα Yγειονομικού και Aγορανομίας) ...Εδώ, μιλάμε για τη λειτουργία μίας απαραίτητης «Αισθητικής επιτροπής»... που η γνώμη της, θα πρέπει να παίζει σημαντικό ρόλο... ως προς την «Aδειοδότησεις λειτουργίας» ενός συγκεκριμένου χώρου - παλιού ή νέου!!

Η επιβολή προδιαγραφών... από αυτή την «Αισθητική επιτροπή».... και ο έλεγχος για τη σωστή τήρηση τους θα αναβαθμίσει την τουριστική εικόνα της πόλης, θα προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες - τουρίστες... και θα προσφέρει μία νέα «οπτική» ποιότητα ζωής... Aρκεί, αυτή η επιτροπή, να μπορεί να λειτουργήσει, νόμιμα και με καθορισμένα πλαίσια αρμοδιοτήτων.

Mέχρι να λειτουργήσει, μία τέτοια «Αισθητική επιτροπή»... ας κάνουμε μόνοι μας μερικά εύκολα και απλά βήματα για την καλυτέρευση της «Αισθητικής εικόνας» της επιχείρησης μας...
Ο κατάλογος με τα «τί πρέπει»... και «τί δεν πρέπει»... είναι σχετικά υποκειμενικός και παραμένει ανοιχτός για κάθε είδους συμπλήρωση η διόρθωση... (Σας υπενθυμίζω ότι είναι δικές μου προσωπικές απόψεις που δεν είναι και απαραίτητο να είναι και οι μοναδικές)

Τί... δεν πρέπει... (π.χ.)
...να διαλέξουμε ξενόγλωσσο όνομα για την επιχείρηση μας.
...να χρησιμοποιήσουμε πολλά κείμενα στις διαφημιστικές επιγραφές μας
...να έχουμε υπερβολικά μεγάλες φωτεινές επιγραφές.
...να έχουμε πινακίδες π.χ. από πλέξι κλας... με πλαστικά πολύχρωμα γράμματα.
...να χρησιμοποιούμε χρώματα παράταιρα με το περιβάλλον
...να μην έχουμε συγκεκριμένο στυλ
...να έχουμε επίπλωση π.χ. από πλαστικό ή έξω από το στιλ που θέλουμε να προβάλουμε
...να βγάζουμε άχριστα αντικείμενα ή διαφημιστικές ταμπέλες στο δρόμο...
...να έχουμε «αταίριαστη» μουσική και να κρεμάμε «διάφορα» στους τοίχους...
...να έχουμε αποκλειστική παροχή σε «ξένα» ποτά, προϊόντα, εδέσματα κλπ...

Τί... πρέπει... (π.χ.)
...να διαλέξουμε Ελληνικό - Παραδοσιακό - Ιστορικό όνομα...
...να χρησιμοποιήσουμε ελάχιστα κείμενα στις διαφημιστικές επιγραφές μας
...να έχουμε μόνο την απαραίτητη για το βράδυ, φωτεινή επιγραφή.
...να τοποθετήσουμε μία ξύλινη ζωγραφική πινακίδα σε παραδοσιακό στυλ
...να χρησιμοποιούμε χρώματα και αρχιτεκτονικά στοιχεία μέσα από την παράδοση.
...να ακολουθούμε ένα συγκεκριμένο στυλ διακόσμησης.
...να έχουμε επίπλωση π.χ. από φυσικά υλικά συμβατά με το στυλ που ακολουθούμε.
...να έχουμε «καθαρή» πρόσοψη - ελεύθερο πεζοδρόμιο, χωρίς ενοχλητικά σταντ, πινακίδες κλπ
...η μουσική που χρησιμοποιούμε και οι ζωγραφικοί πίνακες να είναι «ταιριαστά» με το στιλ
...να προτιμάμαι προϊόντα και υλικά που παράγονται στον τόπο και έχουν σχέση με τοπική κουζίνα.

θα μπορούσαμε να καταγράψουμε και άλλα «πρέπει», ή «δεν πρέπει»... αλλά θα ήταν καλύτερο αυτό, να το κάνετε εσείς από μόνοι σας.

Φυσικά, το κυριότερο είναι, η «γενική εικόνα» της επιχείρησης μας ...να αντανακλά την Kερκυραϊκή παράδοση. Αυτό είναι που θέλει να δει, να γευτεί και να ζήσει ο καλός - ποιοτικός - τουρίστας. Όλα τα άλλα μπορεί να τα βρει και στον τόπο του, ή όπου αλλού ταξιδέψει. Ο φίλο τουρίστας - επισκέπτης του νησιού μας... διάλεξε «Κέρκυρα», πλήρωσε για «Κέρκυρα» και θέλει να βιώσει «Κέρκυρα» σε όλες τις παραμέτρους της! Θέλει να έχει και καλές αναμνήσεις από την «Κέρκυρα»!
Αυτό θα πρέπει να θέλουμε και εμείς... γιατί αυτός είναι ο καλύτερος «πρεσβευτής» μας στο εξωτερικό! Aυτός ο ευχαριστημένος - γεμάτος με «Κέρκυρα» τουρίστας... θα είναι η καλλίτερη διαφήμιση μας. Αυτός θα μας φέρει και άλλους τουρίστες!
Ας του δώσουμε «Κέρκυρα» λοιπόν... σε σωστές αναλογίες. Ας του προσφέρουμε γνήσιες Kερκυραϊκές εικόνες, Kερκυραϊκούς χορούς και στολές, ας του σερβίρουμε Kερκυραϊκές γεύσεις και δικά μας κρασιά, ...ας του προσφέρουμε γνήσια αγνά Kερκυραϊκά προϊόντα και πιοτικά αναμνηστικά... με σωστό Kερκυραϊκό περιτύλιγμα...
Αυτό που εμείς (ίσος) ξεχάσαμε, , αγνοήσαμε και υποτιμήσαμε... για τον φίλο τουρίστα - επισκέπτη του νησιού μας... είναι το ζητούμενο! Η παλιά Κέρκυρα που έχουμε ξεχάσει ...θα μας σώσει! Θα μας φέρει χρήματα - απασχόληση και ανάπτυξη!!!

Αυτό που μπορούμε να κάνουμε σε αυτή την Ιστοσελίδα είναι να εντοπίζουμε και να δημοσιεύουμε τα «όμορφα» στέκια και τις χαρακτηριστικές γωνιές της πόλης μας. Μαγαζιά, ταβέρνες εστιατόρια, καφέ, ζαχαροπλαστεία... αλλά και κάθε λογίς, άλλα καταστήματα που έχουμε λόγο να τα προσέξουμε και να τα επαινέσουμε...

Π.Μ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου